#11 Reklama za socialismu

Reklama byla, je a bude stále součástí našich životů. V různých formách, na různých místech na různé věci a služby. Stejně tomu bylo i za komunismu.

Dnes se budu věnovat hlavně reklamě na různé zboží, které se u nás vyrábělo. Politické a propagandistické reklamě dám prostor příště. Stejně tak i Tuzexu, jedniném místě, kde se dalo sehnat fajnové zboží ze „západu“.

Nejznámější reklamní znělkou v tehdejším Československu byl pan Vajíčko. Vytvořil ho v roce 1967 Eduard Hofman (má na triku i několik večerníčků) a tento pan Vajíčko běžel v televizi před každou reklamou:

Ale nebyly to reklamy, jak je znáte dnes. Všechny reklamy totiž plánovaly jen státní podniky, které jediné vlastnily a vyráběly většinu výrobků a značek (všichni jsme to vlastnili tak nějak společně). Neexistovaly tady žádné soukromé firmy a značky jako dnes, protože je komunisti zakázali, nebo jim ty značky sprostě ukradli (vyvlastnili). Dost často ani nemělo cenu tu reklamu vysílat, protože toho zboží bylo málo a lidi by byli ještě více naštvaní (psal jsem zde). A tak jste mohli vidět reklamní spoty na ošklivé oblečení, na obyčejná vajíčka, okurky, na nechutné párky, nebo třeba na konzervy s takovými éčky, že by z toho Jan Tuna vůbec nespal….Ukázka několika reklam zde:

Reklamní inzeráty v novinách a časopisech pokrývaly typická témata (módu, krásu, jídlo, auto (jen Škoda, maximálně východoněmecký Trabant, nebo ruská Lada, či Moskvič)) tak, aby měl člověk pocit, že v tom socialismu (komunismu) jdeme kupředu. Že máme tolik výborných výrobků, které by obstály i v konkurenci kapitalistických zemí na západě. Tak určitě. Realita byla úplně jiná a lidé si to moc dobře uvědomovali. Výrobky byly nekvalitní, nechutné, často nezdravé a velmi často prostě nebyly ani k dostání vůbec.

Komunistický režim podporoval reklamou jen pár značek (nebo jen jednu) v každé kategorii, takže se nám silně vryly do naší hlavy. A proto, když jsou dnes nějaké „retro“ dny v obchodních řetězcích, tak ty značky lidé kupují – z nostalgie:

Žvýkačky – Pedro, auto – Škoda, polévky/knedlíky z pytlíku – Vitana, neovocný nápoj – Kofola, obchodní řetězec – Jednota, bonbóny – Hašlérky, kolo – Favorit….

Pokud by vás to zajímalo více, tak doporučuji výbornou knížku od Michala Petrova „RETRO CS – Co bylo (a nebylo) za reálného socialismu“. Pár ukázek z knížky zde:

A na závěr vám dám pro srovnání ukázku reklamy, kde se skutečně buduje pořádná značka. Je to sice jen pár let staré, takže srovnání je nefér. Ale o to více se z toho dá pochopit budování opravdové značky, která chytne zákazníky u srdce (mimochodem ji natočil Čech Ivan Zachariáš):

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *